• Ένωση Ελλήνων Φυσικών
  • Γριβαίων 6 Αθήνα 10680
  • E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Τηλέφωνο: 2103635701
  • Fax: 2103610690
Προσθήκη αρχείων
Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018 - 02:47
 
Η Φυσική στο προσκήνιο...οι Φυσικοί στο παρασκήνιο!»
 
Έμελλε να το παρακολουθήσουμε και αυτό…. 
 
Τον Υπουργό Παιδείας κύριο Φίλη, στο κανάλι της Βουλής, αναφερόμενο στα μαθήματα που θα εξετάζονται στο Γυμνάσιο μετά από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής – όπως είπε κατά δήλωσή του – να  αναφέρει τη Φυσική ως ένα από αυτά σαν να ζητά συγγνώμη!!! Αισθάνεται άσχημα, επειδή θα συνεχίσει να εξετάζεται το μάθημα της Φυσικής και ζητά συγγνώμη από ποιον και γιατί; Πώς είναι δυνατόν, ανακοινώνοντας μία καινοτόμο δράση, όσο επίσημα γίνεται, να προσπαθείς να την υπονομεύσεις κατευθείαν!!! Υποθέτουμε ότι το ΙΕΠ κάτι ξέρει παραπάνω και το πρότεινε...
Επί του θέματος: παρακολουθούμε τα τελευταία 2 χρόνια μία άνευ προηγουμένου απαξιωτική αντιμετώπιση του μαθήματος της Φυσικής σε σχέση με τα υπόλοιπα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών. Αυτό που συμβαίνει δεν έχει προηγούμενο σε ευρωπαϊκή χώρα που θέλει να προχωρήσει στον 21ο αιώνα. 
1. Η αρχή έγινε αφαιρώντας σημαντικά κομμάτια της ύλης με άμεσο αποτέλεσμα ο μαθητής να τελειώνει το σχολείο αγνοώντας  Πυρηνική Φυσική, Ηλεκτρομαγνητισμό, Σχετικότητα δηλαδή όλα τα σύγχρονα επιτεύγματα της ανθρώπινης νόησης – με τα οποία ασχολούνται καθημερινά τα ΜΜΕ – και μαθαίνοντας ημιτελώς όλα τα υπόλοιπα κεφάλαια. Η Φυσική σταματά κάπου στα μέσα του 19ου αιώνα! Η Αστρονομία και η Αστροφυσική δεν υπάρχουν καν ως επιλογή, μαθήματα που υπήρχαν στο ωρολόγιο πρόγραμμα ήδη από τον 5ο π.Χ. αιώνα!!! Ο άνθρωπος ετοιμάζεται να αποικήσει το ηλιακό σύστημα κι εμείς έχουμε μείνει στον Νεύτωνα!!!
2. Η κατάργηση της διάθεσης 3 ωρών από το διδακτικό ωράριο του Υπεύθυνου Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην κατάργηση της αποτελεσματικής χρήσης του εργαστηρίου για τα μαθήματα Φυσικής και Χημείας ενώ η τάση παγκοσμίως είναι τα μαθήματα αυτά να γίνονται πάντα στο εργαστήριο. Θέλουμε σχολείο που να δίνει ίσες ευκαιρίες και όμως στο δημόσιο σχολείο τα πειράματα γίνονται χωρίς την παρουσία ενός παρασκευαστή ή την ταυτόχρονη παρουσία δύο εκπαιδευτικών, σε τμήματα 25 και πλέον ατόμων, όταν σε εργαστήρια μηδενικής επικινδυνότητας (όπως της πληροφορικής) τα τμήματα σπάνε στα δύο!
3.Ταυτόχρονα έχουμε γίνει μάρτυρες μιας απίστευτης αύξησης των ωρών της Βιολογίας, στις οποίες οι μαθητές επαναλαμβάνουν δύο και τρεις φορές τις ίδιες έννοιες στις μικρότερες τάξεις ενώ η ύλη στο Λύκειο καλύπτει σχεδόν τη μισή από αυτή ενός Βιολογικού τμήματος, ακόμα και σε μαθήματα γενικής παιδείας! Ο στόχος, όπως φαίνεται και από τις δηλώσεις του Βιολόγου Γ.Γ. κου Παντή, είναι η περαιτέρω αύξηση της ύλης την επόμενη χρονιά… 
 
Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής έχουν αρχίσει να φαίνονται ήδη: 
 
Α. Πτώση του επιπέδου σπουδών του δημόσιου σχολείου – που θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει πρώτα από όλα - αφού ουσιαστικά καταργούνται τα εργαστηριακά μαθήματα και η διδακτέα ύλη υπολείπεται σημαντικά από τα διεθνή καθιερωμένα πρότυπα. Σημειώνουμε εδώ ότι αντίθετα με ό,τι συμβαίνει στο δημόσιο σχολείο, στην ιδιωτική εκπαίδευση τα αντίστοιχα κεφάλαια της Φυσικής κι ο εργαστηριακός τρόπος διδασκαλίας είναι εκ των ουκ άνευ για το International Baccalaureate. Εμείς εδώ πάλι διεκδικούμε βραβείο παγκόσμιας πρωτοτυπίας! Υπενθυμίζουμε ότι  η χρήση του εργαστηρίου προβλέπεται από την UNESCO στις οδηγίες της για την παιδεία...
Β. Υποβάθμιση του βασικού στόχου του σχολείου που είναι η καλλιέργεια τρόπου σκέψης των μαθητών ως αυριανών πολιτών της χώρας. Η διδασκαλία της Φυσικής με τον ενδεδειγμένο τρόπο προάγει τη σκέψη των μαθητών πέρα από τις γνώσεις που προσφέρει. Η Φυσική δεν είναι εγκυκλοπαιδικό μάθημα, δεν λειτουργεί με βάση την αποστήθιση και λυπούμαστε που πρέπει να το υπενθυμίσουμε στον Βιολόγο κο Παντή, που δηλώνει ότι η Βιολογία είναι η επιστήμη του 21ου αιώνα, ότι Φυσικοί είναι οι θεμελιωτές της οι οποίοι κάνοντας βασική έρευνα μπόρεσαν να σκεφτούν και να εκτιμήσουν τα εργαστηριακά τους δεδομένα και να προχωρήσουν σε θεμελίωση μιας διαφορετικής μεν, όχι βασικής επιστήμης δε. 
Γ. Πρωτοφανής μείωση των ωρών διδασκαλίας και των προσλαμβανόμενων συναδέλφων αναπληρωτών καθηγητών Φυσικής, με ανάθεση του μαθήματος της Φυσικής σε μη Φυσικούς μέσω των δεύτερων και τρίτων αναθέσεων, που πρακτικά το καταργεί. Κι αυτό γιατί οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων έχουν πλήρη άγνοια της λογικής του μαθήματος, καθώς και της δομής και λειτουργίας ενός Εργαστηρίου Φυσικής, αφού οι σπουδές τους ουδεμία σχέση έχουν με το αντικείμενο. Πώς μπορεί ο Μαθηματικός ή ο Βιολόγος να διδάξουν αποτελεσματικά Φυσική; Και όχι, δεν ισχύει και το αντίστροφο! Τα προγράμματα σπουδών των τμημάτων Φυσικής αρκούν για να το αποδείξουν. Θα ήταν σαν να θέλαμε να ανακαλύψουμε πάλι τον τροχό αν αναλύαμε γιατί η Φυσική είναι η βάση για όλες τις υπόλοιπες «φυσικές επιστήμες».
 
Παγκοσμίως υπάρχει αναλογία στις προσλήψεις καθηγητών ΠΕ04, οι Φυσικοί είναι παντού περισσότεροι, μόνο εδώ πάμε τελευταία ανάλογα με τις προσβάσεις κάθε κλάδου στο Υπουργείο Παιδείας και στον εκάστοτε υπουργό… Αν, όμως, όπως ακούστηκε χθες, πηγαίνουμε διεθνώς για ενοποίηση του κλάδου Φυσικών Επιστημών, γιατί οι προσλήψεις δεν γίνονται από ενοποιημένο πίνακα αλλά προσλαμβάνονται ξανά σωρηδόν Βιολόγοι χωρίς καμία εμπειρία στην εκπαίδευση; Υπάρχει κάτι που σχεδιάζεται αλλά δεν ανακοινώνεται; 
 
Εν κατακλείδι, το ερώτημα είναι πού βαδίζουμε στις αρχές του 21ου αιώνα που οι ανάγκες για σκεπτόμενους πολίτες θα είναι επιτακτικά αναγκαίες. Όπως επίσης και πώς γίνεται για ένα μάθημα που αναγνωρίζεται ως το βασικότερο των Φυσικών Επιστημών στον νέο τύπο του Γυμνασίου, να μην εξασφαλίζεται ταυτόχρονα η διδασκαλία του από τους καθ’ ύλην αρμόδιους. Η υποβάθμιση του μαθήματος και της βασικής επιστήμης της Φυσικής πρέπει να σταματήσει εδώ, αν θέλουμε να σταματήσουμε την υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και της ζωής μας γενικότερα...
 
Αρκετά πια, όχι άλλος  λιθοβολισμός!
 
Το Δ.Σ. ΤΗΣ Ε.Ε.Φ.