• Ένωση Ελλήνων Φυσικών
  • Γριβαίων 6 Αθήνα 10680
  • E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Τηλέφωνο: 2103635701
  • Fax: 2103610690
Προσθήκη αρχείων
Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017 - 11:51

Διάφορα σχόλια εμφανίζονται στο διαδίκτυο σχετικά με τα θέματα φυσικής των πανελληνίων εξετάσεων 2017, αλλά και σε σχέση με τα βιβλία φυσικής. Κάποια δικά μου σχόλια επί των σχολίων αυτών:
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να διδάξουμε ένα φυσικό φαινόμενο, από τον απλούστερο, μέχρι τον επιστημονικά αρτιότατο. Το ποιόν τρόπο θα επιλέξουμε, εξαρτάται από το ποιός θα είναι ο αποδέκτης της διδασκαλίας. Όταν μελετάμε τα φυσικά φαινόμενα σε επίπεδο λυκείου, τα απλοποιούμε εξιδανικεύοντάς τα. Μερικές φορές δηλαδή, παραλείπουμε κάποιες παραμέτρους που επηρεάζουν τα φαινόμενα, όπως τριβές, αντιστάσεις, απώλειες ενέργειας, κλπ. Ο λόγος είναι απλός: Για να είναι ευκολότερη η μελέτη τους, και η κατανόησή τους από τους μαθητές. Το αν αυτή την απλοποίηση τη βαφτίσουμε παραδοχή ή προσέγγιση, έχει καμία σημασία?
Η επιστημονική αυστηρότητα χρειάζεται μεγάλη προσοχή, διότι μπορεί να οδηγήσει σε επιστημονική εσωστρέφεια, η οποία κατά την ταπεινή άποψη, ταιριάζει μόνο στους ερευνητές και στους διατρίβοντες επί διδακτορία … όχι στα βιβλία που απευθύνονται σε μαθητές λυκείου (είτε σχολικά είτε βοηθήματα), ούτε σε θέματα μαθητικών εξετάσεων.
Και σε τελική ανάλυση, θεωρώ ότι το κυρίαρχο ζητούμενο της όλης υπόθεσης, είναι το όφελος των μαθητών. Η επιστημονική αυστηρότητα, είναι δευτερεύον ζητούμενο. Ας μην ξεχνάμε τι έγινε το 2012 με το θέμα Γ: Υπήρχε ΟΝΤΩΣ μια ασάφεια, η οποία όμως δεν δημιούργησε κανένα πρόβλημα στους εξεταζόμενους μαθητές, διότι οι περισσότεροι μαθητές δεν την αντιλήφθηκαν. Αν κάποιος μαθητής την αντιλαμβάνονταν, ήταν και πάλι πολύ εύκολο να δώσει σωστή απάντηση. Η ασάφεια αυτή «έπαιξε» πάρα πολύ στα κανάλια, στις εφημερίδες και στο internet, η πίεση ήταν πολύ μεγάλη, με αποτέλεσμα το θέμα να ακυρωθεί. Αφού όμως πέρασε μια μέρα, τα πνεύματα ηρέμησαν, ήρθαμε όλοι «εις εαυτόν», σκεφτήκαμε τι ήταν ωφέλιμο για τους μαθητές, οπότε … ακυρώθηκε η ακύρωση του θέματος. Δηλαδή, μεγάλος σαματάς για το τίποτα.
Αυτό όμως, προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση και πρόσθετη ψυχολογική πίεση, στην ήδη επιβαρυμένη ψυχική κατάσταση των μαθητών, των γονέων, και γενικότερα της κοινωνίας, αφού είναι γνωστό ότι η όλη Ελληνική κοινωνία «συμμετέχει» με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο στις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Αυτά τα ολίγα ….


Ζουλιανίτης Θεόδωρος