• Ένωση Ελλήνων Φυσικών
  • Γριβαίων 6 Αθήνα 10680
  • E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Τηλέφωνο: 2103635701
  • Fax: 2103610690
Προσθήκη αρχείων
Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2017 - 02:42

ΕΕΦ: Κατανοούμε τον εκνευρισμό, αλλά…
Το πρόσφατο δελτίο τύπου της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών προκάλεσε τον έκδηλο εκνευρισμό και τα κακόβουλα σχόλια ουκ ολίγων.
Επί της ουσίας της ανακοίνωσης, όμως, σχόλια δε δεχθήκαμε. Δεν εκπλησσόμαστε, για άλλη μία φορά. Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Δεν ευθυνόμαστε, όμως, εμείς για τις αποφάσεις του Υπουργείου, τις παλινδρομήσεις και τις αυτοαναιρέσεις του.
Απαντώντας με αγάπη και κατανόηση στους επικριτές μας, ας πούμε μερικές αλήθειες ακόμα, που πιθανώς θα ενοχλήσουν ακόμα περισσότερο.
Η Φυσική έχει δεχθεί την πλέον υποτιμητική μεταχείριση τα τελευταία δύο έτη. Προ διετίας και εντελώς αψυχολόγητα αφαιρέθηκε η Φυσική Γενικής παιδείας από την Γ’ Λυκείου, γινόμενο το άμεσο εξιλαστήριο θύμα στη γνωστή ατυχή αντιπαράθεση με την Εκκλησία. Μήπως, αναρωτιόμαστε, γιατί κανένας ισχυρός παράγοντας του Υπουργείου δεν ήταν Φυσικός; Προφανώς κάποια μαθήματα της κουραστικής παπαγαλίας είναι πιο σημαντικά, κατά την κρίση κάποιων. Για την ιστορία ήταν το μάθημα της σύγχρονης φυσικής περιλαμβάνοντας θεωρίες του Eistein και στοιχεία κβαντομηχανικής, ικανά να βοηθήσουν το μαθητή να αντιληφθεί ακόμη και ειδησεογραφικά θέματα της επικαιρότητας. Παρεμπιπτόντως, ακόμη και φιλόλογοι στηλιτεύουν την ύπαρξη μόνο δύο ωρών Φυσικής στην Β’ Λυκείου, με σημερινή τους παρέμβαση!
Η Φυσική έχει υποστεί την πλέον εκτενή μείωση στη διδακτέα και εξεταστέα ύλη. Οι Έλληνες μαθητές μαθαίνουν τη Φυσική του 1840(!), ενώ σε σχέση με τη δεκαετία του ’80 διδάσκονται λιγότερα και από τα μισά! Η Φυσική, όμως, έχει παρελθόν, παρόν και μέλλον που καμία άλλη επιστήμη δεν έχει. Η Αστρονομία και η Αστροφυσική, η Ατομική και η Πυρηνική Φυσική, ο Ηλεκτρομαγνητισμός και τα Ηλεκτρονικά, η Ιατρική Φυσική και η Φυσική των Υλικών, για παράδειγμα, ξεσηκώνουν τους πάντες, που προσπαθούν να ενημερωθούν μέσω του διαδικτύου, πια, δυστυχώς. Και είναι η καθημερινότητά μας! Είναι βασική επιστήμη και προχωρά τα όρια της γνώσης και του κόσμου μας συνεχώς ένα βήμα παραπέρα. Αλήθεια, πόσοι γνωρίζουν ότι το διαδίκτυο ανακαλύφθηκε στο Cern; Μια σημαντική παράμετρος, που μοιάζει να ξεχνούν μερικοί ιθύνοντες, είναι ότι η σωστή διδασκαλία της Φυσικής και των Φυσικών επιστημών γενικότερα αναπτύσσει την επιστημονική και ορθολογική σκέψη. Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα, όπως με λύπη παρακολουθούμε.
 Η επιτυχία των Θερινών Σχολείων Φυσικής, που διοργανώνονται κάθε χρόνο σε πληθώρα περιοχών στην επικράτεια, είναι η καλύτερη απάντηση στις ανοησίες του τύπου «ποιος χρειάζεται και ποιος νοιάζεται για τη Φυσική σήμερα», λόγος που αποδεικνύει την ποιότητα και το ποιόν όσων τις εκστομίζουν. Ίσως να προτιμούν έναν λαό που πιστεύει στην αστρολογία, τις καφετζούδες, τις χαρτορίχτρες και στους κάθε μορφής θεόσταλτους σωτήρες…
Η Φυσική δεν διδάσκεται ως εργαστηριακό μάθημα, όπως θα όφειλε. Ούτε εξετάζεται ορθά, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική. Λογικό, αφού η πλειονότητα αυτών που καλούνται να τη διδάξουν, πλέον, δεν είναι Φυσικοί και καμία σχέση δεν έχουν με τα σχετικά εργαστήρια, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει παντού στον κόσμο. Το παράδοξο είναι ότι ενώ το Υπουργείο μεταχειρίζεται το προσωπικό του κλάδου ΠΕ04 ως ενοποιημένο, στην πρόσκληση των δηλώσεων των αναπληρωτών το αντιμετωπίζει ως διακριτό! Το γιατί το γνωρίζουν όλοι οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ.
Όσο για την αναγκαιότητα των προαπαιτουμένων γνώσεων, που διαρκώς επαναφέρουμε, είναι δυνατόν να περιμένει κανείς ότι μπορεί να προχωρήσει χωρίς στοιχειώδες υπόβαθρο; Πως μπορεί να εισάγεται κάποιος σε πολυτεχνικές, ιατρικές, παιδαγωγικές και σχολές πληροφορικής και να μη γνωρίζει Φυσική; Η αποτυχία του συστήματος αποδεικνύεται από την πρωτοφανή έξαρση των πανεπιστημιακών φροντιστηρίων, αλλά και μόνο ότι φθάσαμε να συζητάμε για το αυτονόητο είναι λυπηρό. Κι αν κάποια στιγμή εφαρμοσθεί στα ΑΕΙ η πρόταση ότι όποιος στα δύο πρώτα έτη δεν εξετάζεται επιτυχώς σε σημαντικό ποσοστό μαθημάτων θα απορρίπτεται διά παντός από τη σχολή του –ας μην εκπλαγεί κανείς αν εφαρμοστεί συντομότατα…-, το τι θα συμβεί είναι ευκολονόητο.
Και στα σχόλια των πικρόχολων ότι «ανησυχούμε για την απώλεια φροντιστηρίων», ας απαντήσουμε ότι αν συνεχίσει έτσι το Υπουργείο, μάλλον θα πρέπει να αρχίσουν να λαμβάνουν συστηματικά βιταμίνες οι συνάδελφοι της ιδιωτικής εκπαίδευσης, για να αντέξουν στο μαραθώνιο που τους περιμένει…
Επιμένουμε και για πολλοστή φορά ζητάμε από τον Υπουργό Παιδείας να δεχτεί τις επιστημονικές ενώσεις και να ακούσει τις απόψεις τους. Η απομόνωση δεν είναι προς το συμφέρον κανενός. Δεν έχουν οι σύμβουλοί του όλη τη σοφία, ούτε κατέχουν όλα τα δεδομένα…
 
To  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ Ε.Ε.Φ