• Ένωση Ελλήνων Φυσικών
  • Γριβαίων 6 Αθήνα 10680
  • E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Τηλέφωνο: 2103635701
  • Fax: 2103610690
Προσθήκη αρχείων
Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017 - 03:03

ΕΚΠΟΜΠΗ S.O.S ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ
 
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας υπάρχει μια διαρκής υποβάθμιση των φυσικών επιστημών  (Φ.Ε) στη Β/θμια εκπαίδευση. Με οδηγό τη χρησιμοθηρικότητα στο χώρο της παιδείας αφαιρέθηκαν εδώ και χρόνια μαθήματα όπως η γεωλογία και η αστρονομία. Το φαινόμενο αυτό της υποβάθμιση των Φ.Ε έχει ενταθεί την τελευταία διετία με την αφαίρεση του ηλεκτρομαγνητισμού από όλο το Λύκειο (παγκόσμια πρωτοτυπία) με την πρόταση του Υπουργείου για συγχώνευση Χημείας/Βιολογίας στη Γ’ Λυκείου, καθώς και με την κατάργηση του 3ωρου των υπευθύνων εργαστηρίων Φ.Ε υποβαθμίζοντας την εργαστηριακή υποστήριξη αυτών των μαθημάτων.
Έτσι για μία ακόμη φορά καινοτομούμε ως χώρα με το να  επιδιώκουμε από τη μία ανάπτυξη στην τεχνολογία, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στην εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, στην ανάπτυξη της γεωργικής και κτηνοτροφικής παραγωγής με επιστημονικό τρόπο, στην ανάπτυξη της ψηφιακής διοίκησης και την παροχή υψηλών ψηφιακών υπηρεσιών στους πολίτες, στην προώθηση της διαστημικής τεχνολογίας κτλ και από την άλλη να υποβαθμίζουμε τα μαθήματα των Φ.Ε στα σχολεία μας τόσο στο επίπεδο της γενικής παιδείας όσο και των κατευθύνσεων.
Με αυτή την πολιτική είναι βέβαιο ότι  η επόμενη γενιά δεν θα μπορεί να έχει κριτική σκέψη και τεκμηριωμένη άποψη για βασικά θέματα που απασχολούν την κοινωνία  μας σχετικά με την εξόρυξη των υδρογονανθράκων, τη μόλυνση του περιβάλλοντος, τη διαχείριση των σκουπιδιών, τα μεταλλαγμένα τρόφιμα, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κλπ. Μία γενιά  που ούτε άποψη θα έχει, αλλά ούτε και τους επιστήμονες θα διαθέτει για να διαχειριστεί με εγχώρια μέσα τις παραπάνω καταστάσεις.
Διαπιστώνοντας αυτήν τη κατάσταση, θεωρώ ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να  αλλάξει ρότα. Να υποστηρίξει τις Φ.Ε με την αύξηση των ωρών, την αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων, την υποστήριξη των εργαστηρίων Φ.Ε στα σχολεία που διαθέτουν και τη δημιουργία εργαστηρίων σε όσα σχολεία δεν διαθέτουν. Για το σκοπό αυτό έχει κατατεθεί συγκεκριμένη πρόταση, με μηδαμινό κόστος ( της τάξεως των 3.000 ευρώ ανά εργαστήριο) σε σχέση με το αντίστοιχο εκπαιδευτικό όφελος.
Προτείνω να υποστηριχθεί ενεργά η δομή των ΕΚΦΕ ( εργαστηριακά κέντρα φυσικών επιστημών). Μία πράγματι καινοτόμα δομή η οποία έχει κερδίσει την αναγνώρισή της εκπαιδευτικής κοινότητας τόσο της χώρας μας, όσο και της Ευρώπης, προσκομίζοντας πλήθος διακρίσεων σε  πειραματικούς Ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς  και καινοτόμες δράσεις, όπως το Science on Stage, το The Pathway, το Euso κλπ. Μία δομή που καλείται χωρίς καμία αρωγή, οικονομική και άλλη, να υποστηρίξει τη μεγαλύτερη ίσως επένδυση που έγινε στις αρχές του 2000 στο χώρο της Β/θμιας με τη δημιουργία 1100 σύγχρονων εργαστηρίων Φ.Ε. Τα ΕΚΦΕ επιπλέον, είναι η δομή που μπορεί να υποστηρίξει αποτελεσματικά και δημιουργικά, τόσο το θεσμό της θεματικής εβδομάδας στα Γυμνάσια, όσο και το θεσμό των δημιουργικών εργασιών στα Λύκεια.
Φέτος από τα 78 ΕΚΦΕ που λειτουργούν στη χώρα μας τα 10 περίπου δεν λειτουργούν αφού δεν έχουν οριστεί υπεύθυνοι. Η λειτουργία των ΕΚΦΕ βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στην ελληνική λέξη φιλότιμο. Αλλά και αυτό έχει ημερομηνία λήξης, αφού πλέον υπάρχουν ΕΚΦΕ που κανένας συνάδελφος δεν είναι διατεθειμένος να τα αναλάβει. Είναι πράγματι λυπηρό, ότι καλό και ανιδιοτελές  γίνεται στη χώρα μας να καταστρέφεται μετά μανίας.
Είμαι πεπεισμένος ότι τα  υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου δεν έχουν πλήρη γνώση της κατάστασης. Γι αυτό κάνω έκκληση στον Φυσικό πρωτίστως και μετά Υπουργό Παιδείας κο Γαβρόγλου να ασχοληθεί ενδελεχώς με το θέμα αυτό, μείζονος σημασίας για το χώρο της παιδείας στη χώρα μας. Ας έλθει σε επαφή με τις αντίστοιχες επιστημονικές ενώσεις και ας βρει τα κατάλληλα πρόσωπα που θα τον συνδράμουν σε αυτό το έργο. Δεν είναι θέμα κόστους. Είναι θέμα βούλησης.

Μουρούζης Παναγιώτης
Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος
Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε Κέρκυρας Αντιπρόεδρος ΠΑΝΕΚΦΕ