• Ένωση Ελλήνων Φυσικών
  • Γριβαίων 6 Αθήνα 10680
  • E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Τηλέφωνο: 2103635701
  • Fax: 2103610690
Προσθήκη αρχείων
Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2018 - 17:54

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ 

Σύμφωνα με την εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της 15/4/2018 αναφορικά με το τελικό σχέδιο για τη δομή της Β΄ και Γ΄ Λυκείου, προβλέπεται ενοποίηση της Χημείας και της Βιολογίας, περιορισμός της Φυσικής, και εισαγωγή νέου μαθήματος. Συγκεκριμένα, για όλους τους μαθητές καθιερώνεται το υποχρεωτικό μάθημα «Ερευνητικά Προβλήματα Φυσικών Επιστημών», που θα διδάσκεται 4 ώρες την εβδομάδα. Πρόκειται για μάθημα διαθεματικό. Καθώς όμως τα Ερευνητικά Προβλήματα Φυσικών Επιστημών δεν έχουν σαφές περιεχόμενο, επιτρέπουν τη διδασκαλία τους από διάφορες ειδικότητες καθηγητών που θα πλεονάζουν στο σχολείο.
Προφανώς πρόθεση του Υπουργείου και του Ι.Ε.Π δεν είναι η αναβάθμιση των θετικών μαθημάτων στο Λύκειο. Είναι η αοριστικοποίηση των αναθέσεων με στόχευση στις οργανικές θέσεις και, προφανώς, την καθιέρωση του θεσμού των «μόνιμων» αναπληρωτών. Με αόριστες αναθέσεις ελάχιστα κενά θα ορίζονται ως οργανικά, με νομικό επακόλουθο μόνιμους διορισμούς. Συνακόλουθα αρκετοί μόνιμοι θα βρεθούν στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ. Ας αναλογιστούμε τι θα γίνεται στο σύλλογο αναθέσεων με την έναρξη του σχολικού έτους. Δυνατά <<μπρα ντε φερ>> ειδικοτήτων.
Προσεγγίζοντας τώρα την πλευρά της εισήγησης που αφορά στην εκπαιδευτική – διδακτική διαδικασία:
«Ερευνητικά Προβλήματα Φυσικών Επιστημών», - διαθεματικό μάθημα, «Επιδιώκουμε οι μαθητές να μπορούν να αντιλαμβάνονται πώς λειτουργούν, ποια εφαρμογή έχουν οι θεωρίες των φυσικών επιστημών στην καθημερινότητα»…
Όμως η έρευνα, είναι μια εξειδικευμένη συστηματική, αντικειμενική και εξακριβωμένη αναζήτηση πληροφοριών για την επίλυση κάποιου προβλήματος. Έρευνες είναι πειραματικές, μη πειραματικές, ατομικές, ομαδικές… Εδώ προσπερνάμε τις γνώσεις στο αντικείμενο, τις αρχές και τους νόμους. Προσπερνάμε την έρευνα και πάμε κατευθείαν το μαθητή στα ερευνητικά προβλήματα. Και αν, λόγου χάρη, δεν γνωρίζεις το ηλεκτρικό πεδίο πως θα καταλάβεις τη λειτουργία του καθοδικού σωλήνα;
Συνάδελφοι  των εισηγητικών επιτροπών, έχετε την εντύπωση πως ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να διδάσκει οτιδήποτε, ασχέτως πτυχίου και εξειδίκευσης; Θεωρείτε ότι μπορεί να εκλαϊκευτούν σε τέτοιο βαθμό οι θετικές επιστήμες, ώστε να διδάσκονται όπως λάχει και απ’ όποιον τύχει να είναι εκεί κάπου στο σχολείο; Να τις κάνουμε  παραμύθι ή πανηγύρι; Να γίνουν τα ερευνητικά προβλήματα αφηγηματικού τύπου παράσταση εκ μέρους του εκπαιδευτικού;
«Υψηλόβαθμο στέλεχος του ΙΕΠ ανέφερε ότι η πρόταση απαιτεί εφαρμογή στην πράξη για να διαπιστωθεί πώς θα λειτουργήσει, κυρίως ως προς την κατανομή των καθηγητών ειδικοτήτων».
Να δοκιμάσουμε δηλαδή κι αν αποτύχει, να το διορθώσουμε. Με κόστος μια γενιά μαθητών. Μαθητές υπάρχουν.
Είναι ώρα Επιστημονικές Ενώσεις, καθηγητές, μαθητές και γονείς να βάλουν φρένο στην προφανή ανευθυνότητα του υπουργείου και των επιτροπών του.
Οι Ενώσεις των Θετικών Επιστημών οφείλουν να αντιδράσουν δυναμικά. Να καλέσουν από κοινού σε αποχή τους καθηγητές του κλάδου ΠΕ04.

Αρχής γενομένης από την 1η Μαΐου.
Θ. ΑΝΔΡΙΤΣΟΣ (ΠΕ04 - ΦΥΣΙΚΟΣ)
2Ο ΛΥΚΕΙΟ ΖΑΚΥΝΘΟΥ