• Ένωση Ελλήνων Φυσικών
  • Γριβαίων 6 Αθήνα 10680
  • E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  • Τηλέφωνο: 2103635701
  • Fax: 2103610690
Προσθήκη αρχείων
Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2018 - 17:38
 
Παρακάτω παραθέτω την πρότασή μου για το αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από την ΕΕΦ στις συζητήσεις της με το Υπουργείο.
Α΄Λυκείου (3 ώρες)
• Μαθηματικά εργαλεία (λύση δευτεροβάθμιας εξίσωσης, γραφικές παραστάσεις συναρτήσεων, έννοια εμβαδού συνάρτησης.)
• Διανυσματικά και μονόμετρα φυσικά μεγέθη (έννοια ταχύτητας και επιτάχυνσης).
• Έννοια της δύναμης (ανάλυση σε συνιστώσες, συνισταμένη δυνάμεων).
• Κινηματική υλικού σημείου (ευθύγραμμη κίνηση, κυκλική κίνηση, οριζόντια βολή).
• Εισαγωγή στη στατική (τριβές, νόμος του Hooke, σταθερή ελαστικότητας του Young).
• Εισαγωγή στον 1ο , 2ο και 3ο νόμο του Newton.
• Εισαγωγή στην έννοια της αρχής διατήρησης της ενέργειας (ορισμός έργου, ισχύος).
• Εισαγωγή στην έννοια της ορμής, της αρχής διατήρησης της ορμής και στις κρούσεις.
• Εργαστηριακές ασκήσεις.Β΄Λυκείου (5 ώρες)• Μαθηματικά εργαλεία (έννοια της παραγώγου συνάρτησης).
• Ορισμός αντίστασης αγωγού, ορισμός χωρητικότητας πυκνωτή, ορισμός αυτεπαγωγής πηνίου.
• Κυκλώματα συνεχούς ρεύματος (νόμος του Ohm, νόμοι του Kirchhoff, συνδεσμολογίες, γείωση, βραχυκύκλωμα).
• Εναλλασσόμενα ρεύματα (βασικές έννοιες, κύκλωμα RC, RL και RLC σε σειρά και παράλληλα και να συμπεριληφθεί η περίπτωση σύνδεσης RLC με μη ιδανικό πηνίο).
• Εισαγωγή στην έννοια του ηλεκτρικού πεδίου (ορισμός έντασης ηλεκτρικού πεδίου, δυναμικού και ηλεκτρικής δυναμικής ενέργειας, κατανόηση της διαφοράς μεταξύ δυναμικών γραμμών και γραμμών πεδίου).
• Εισαγωγή στην έννοια του μαγνητικού πεδίου (ορισμός έντασης μαγνητικού πεδίου, δύναμη Laplace, νόμος Biot-Savart).
• Εισαγωγή στην ηλεκτρομαγνητική επαγωγή (αυτεπαγωγή, αμοιβαία επαγωγή, νόμος του Lentz).
• Εισαγωγή στη θερμοδυναμική (ιδανικό αέριο, καταστατική εξίσωση των αερίων).
• Εισαγωγή στην υδροδυναμική (βασικές έννοιες με απλά παραδείγματα).
• Εργαστηριακές ασκήσεις.
(Συμφωνώ απόλυτα στο να υπάρχει μάθημα επιλογής στη Β΄Λυκείου η Ιστορία των Θετικών Επιστημών.)
Γ΄Λυκείου (6 ώρες)• Μαθηματικά εργαλεία (παράγωγος συνάρτησης, απλά ολοκληρώματα, επίλυση απλών διαφορικών εξισώσεων 1ης τάξης).
• Τυπολόγιο με τις βασικές έννοιες και νόμους που διδάχθηκαν στις προηγούμενες τάξεις.
• Αρχή διατήρησης ενέργειας και ορμής, ελαστική και πλαστική κρούση, κρούση υπό γωνία.
• Κίνηση στο βαρυτικό πεδίο (βολή υπό γωνία, νόμος της παγκόσμιας έλξης, δορυφόροι, ταχύτητα διαφυγής).
• Κίνηση φορτισμένων σωματιδίων σε ομογενές ηλεκτρικό πεδίο (δύναμη Lorentz), κίνηση σε ομογενές μαγνητικό πεδίο (δύναμη Laplace), ηλεκτρομαγνητική επαγωγή (νόμος του Faraday).
• Μηχανικές και ηλεκτρικές ταλαντώσεις (συμπεριλαμβανομένων των φθίνουσων ταλαντώσεων, του συντονισμού και προαιρετικά του συντελεστή ποιότητας Q-factor).
• Κύματα και Φαινόμενο Doppler (μπορεί στο τέλος του κεφαλαίου να γίνει απλή αναφορά στην ηλεκτρομαγνητική θεωρία του Maxwell για να κατανοηθεί η ενοποίηση της έννοιας του ηλεκτρικού και του μαγνητικού πεδίου).
• Μηχανική στερεού σώματος.
• Υδροδυναμική (εξίσωση συνέχειας, εξίσωση Bernoulli).
• Θερμοδυναμική (ισόθερμη, ισόχωρη, ισοβαρής και αδιαβατική μεταβολή και συντελεστής απόδοσης).
• Βασικές έννοιες οπτικής, κυματική και σωματιδιακή φύση του φωτός.
• Ατομικά και πυρηνικά φαινόμενα (πυρηνικές αντιδράσεις).
• Εισαγωγή στην Ειδική Θεωρία της Σχετικότητας.
• Εισαγωγή στην κβαντομηχανική και σε βασικές έννοιες της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων.
• Εργαστηριακές ασκήσεις.
(Συμφωνώ απόλυτα στο να υπάρχει μάθημα επιλογής στη Γ΄Λυκείου Αρχές Αστροφυσικής & Κοσμολογίας.)
Θεωρώ το αντικείμενο της Φυσικής ενιαίο για κάθε τάξη. Δεν θα πρέπει να διαχωρίζεται σε Γενικής Παιδείας και Προσανατολισμού. Σε αντίθετη περίπτωση όμως μπορεί να γίνεται οποιαδήποτε επιλογή ανάμεσα στα αντικείμενα που παραθέτω για κάθε τάξη.
 
Σάββας Βιτωράτος
Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης